Kontakt
Har du spørgsmål, eller fandt du ikke hvad du søgte? Så kontakt os i sekretariatet.
Se materiale og alle de tilgængelige dokumenter vedrørende Rammeaftale 2012.
Kommunernehar fra marts 2011 overtaget koordineringen af rammeaftaler på det specialiserede socialområde fra regionen. Aftalen bygger på input/svar fra kommunerne og dækker ca. 7.000 pladser. Region Sjællandkoordinerer fortsat en rammeaftale på detspecialiserede undervisningsområde, der omfatter kommunikationscentervirksomhed og lands- og landsdelsdækkende tilbud. De nye rammeaftaler er bygget op om 2 dokumenter: Enudviklingsstrategiog enstyringsaftale.I 2011 skal begge dokumenter være godkendt inden 15. oktober i de respektive byråd og Regionsråd. Fremadrettet skal udviklingstrategien være godkendt inden 1. juni og styringsaftalen inden 15. oktober.
Iudviklingsstrategienskal indgå et samlet skøn over behovet for regulering i antallet af tilbud. På baggrund af regionens og kommunernes tilbagemelding konkluderes, at der på kapacitetssiden samlet set er balance mellem udbud og efterspørgsel. Behovet for regulering i antal af tilbud er af begrænset omfang. På indholdssiden er der variationer indenfor de enkelte områder herunder i forhold til udviklingstendenser både demografisk og fagligt og konkret i forhold til enkelte tilbud.
Socialministeren har i 2012 udmeldtAnvendelse af særforanstaltninger til børn, unge og voksne med problemskabende adfærd på både udsatte- og handicapområdetsom særligt tema. Dette opdeles i:
Herudover foreslås følgende 4 fokusområder:
Styringsaftalen skal som minimum indeholde:
På Sjælland har samtlige disse punkter også tidligere indgået i takstaftalen. Med styringsaftalen træffes beslutning om principper for omkostningsberegning, betalingsmodeller og takster. Alle takster for institutioner omfattet af styringsaftalen beregnes efter samme principper. Principperne er: Mindst mulig administration, færrest mulige takster, færrest mulige tillægsydelser.
Af styringsaftalen fremgår KKR Sjællands anbefaling om, at taksterne for 2012 maximalt må stige med den generelle pris- og lønudvikling fratrukket 2 procentpoint. Der lægges op til, at man i den forbindelse har en fleksibel tilgang således, at reduktionen kan udmøntes på institutions-niveau, i relevante grupper eller samlet set for kommunen.
Som udgangspunkt er alle tilbud, der anvendes af flere kommuner omfattet af styringsaftalen. Det samme gælder regionale tilbud. Tilbud som anvendes af en eller få andre kommune kan undtages fra styringsaftalen. Forslaget er, at det fastsættes, at tilbud som kan undtages er defineret ved køb/salg (fremadrettet) til maks. 4 andre kommuner. En undtagelse kræver dog, at der er indgået en aftale mellem de konkrete købere og sælgere, der som minimum involverer aftaler om takstudvikling, prisstruktur og afregningsfrister for det pågældende tilbud. Takstaftalen er stort set identisk med 2011-aftalen.
På det specialiserede undervisningsområde er lovgivningen ikke ændret. Det er fortsat regionen, der har ansvar for koordinering af rammeaftalen. Kun 2 kommuner oplyser om mindre ændringer på kommunikationsområdet. Øvrige kommuner oplyser, at der ikke sker forandringer, hverken i deres forbrug eller udbud af tilbud. Det faglige netværk anbefaler bl.a., at der i 2012 fortsat er en tæt opfølgning på området.
Specialundervisningen efter Folkeskolelovens § 20 stk. 2 er ikke en del af rammeaftalen jf. lovgivningen. Det foreslås, at de 17 kommuner i region Sjælland koordinerer tilbud (specialskoler), hvor der er mindst fem kommuner, der bruger tilbuddet gennem eksisterende tværkommunale samarbejdsfora. (styregruppe og KKR). Det foreslås, at disse tilbud indgår i allonge til rammeaftalen med aftaler tilsvarende dem, som er gældende for den egentlige rammeaftale herunder udviklingsstrategi og styringsaftale samt takstaftale.
Har du spørgsmål, eller fandt du ikke hvad du søgte? Så kontakt os i sekretariatet.
Rammeaftale Sjælland afvikler en del arrangementer hen over året. Du kan altid se materiale og information fra arrangementerne her.